Školní vzdělávací program
Vzdělávací obsah (učivo uspořádané do ucelených částí)
Učivo - vzdělávací plán je rozdělen do 10 témat. Každé téma je konkrétně rozpracováno v třídním vzdělávacím plánu. Jedno téma zhruba odpovídá jednomu měsíci v roce. Protože jsme však smíšené oddělení a naše práce je náročnější, ne vždy se nám podaří vše splnit dle časového harmonogramu. Učitelky se snaží dodržet plánovaný program, ale ten není vždy úplně splněn a je přizpůsoben konkrétní situaci.
Náš školní vzdělávací program se nazývá:
„Hrajeme si a poznáváme“
1. téma: září
Poznáváme se navzájem,MŠ a okolí (MŠ-aneb já a moji kamarádi, Okolí MŠ-naše vesnice)
- vhodnou organizací a laskavým přijetím usnadnit novým dětem vstup do MŠ
- pomoc dětem i jejich rodičům orientovat se v novém prostředí
- vést děti k navazování kontaktů mezi sebou navzájem
- posilovat prosociální chování ve vztahu k druhému v dětské herní skupině, v rodině, ve škole
- rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se,spolupracovat, přináležet ke společenství ve třídě, ve škole
- vytvářet vztah k místu a prostředí ve kterém dítě žije
2. téma: říjen, listopad
Co nám přináší barevný podzim (Šel zahradník do zahrady, Příroda kolem nás se mění)
- kultivovat mravní a estetické vnímání, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou a jejími plody
- osvojovat si jednoduché poznatky o světě a životě, o přírodě a jejich proměnách
- osvojovat si dovednosti potřebné k vykonání jednoduchých činností v péči o okolí
- vytvářet povědomí o mezilidských a morálních hodnotách
3. téma: prosinec
Těšíme se na Vánoce (Advent a Vánoce)
- rozvíjet užívání všech smyslů
- rozvíjet schopnost vytvářet a upevňovat vztahy k rodině i ke svému okolí
- podporovat schopnosti a dovednosti pro navozování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým
lidem
- rozvíjet kulturně estetické dovednosti výtvarné, hudební a dramatické, produktivní i receptivní (vánoč. tradice, slavnosti u vánočního stromku pro děti)
- osvojovat si dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností, k spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
4. téma: leden
Zima kolem nás (Příroda kolem nás, Zimní sporty, otužování, Předměty kolem nás)
- osvojovat si jednoduché poznatky o světě a životě, o přírodě a jejich proměnách
- rozvíjet komunikativní schopnosti verbální i neverbální a kultivovaný projev
- osvojovat si poznatky o lidském těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- rozvíjet pohybovédovednosti v obl. hrubé i jemné motoriky, osvojovat si poznatky o tělovýchově a sportu
- přispívat k vytváření návyků zdravého životního stylu
5. téma: únor
Pečujeme o své zdraví (Naše tělo, Oblečení a my)
- osvojovat si poznatky o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- vytvářet zdravé životní návyky a postoje
- vytvářet povědomí o mezilidských a morálních hodnotách
- rozvíjet komunikativní schopnosti verbální i neverbální a kultivovaný projev
- osvojovat si dovednosti potřebné k vykonání jednoduchých činností v péči o sebe, okolí, spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
6. téma: březen
Příroda se probouzí (Vítáme jaro, Velikonoce)
- rozvíjet pohybový aparát a tělesné funkce
- posilovat radost z objevovaného, probouzet zájem a zvídavost dítěte
- rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí, přijímat zákl.hodnoty v tomto společenství uznávané
- upevňovat pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou
- rozvíjet hudební hudebně pohybové hry
7. téma: duben
Zvířátka a jejich domov, mláďata (Když jsem já sloužil, Zvířátka z lesů, polí a louky, Exotická zvířata)
- upevňovat citové vztahy ke svému okolí, k živým bytostem
- rozvíjet schopnost vážit si života ve všech jeho formách
- kladení otázek a hledání odpovědí na problémy
- osvojovat si věku přiměřené praktické činnosti
- cvičit paměť, pozornost, představivost, fantazii
8.téma: květen - l. polovina měsíce
Maminka a moje rodina (Maminka má svátek, Rodina, zaměstnání)
- vytvářet citové vztahy k rodině
- budovat estetický vztah k životu, připravit společné slavnosti
- rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou, s lidmi, se společností
- vytvářet základy pro práci s informací
- osvojit si povědomí o sounáležitosti s ostatním světem
- pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat je, ale i naopak poškozovat a ničit
9. téma: květen - ll. polovina měsíce, červen - l. polov. měsíce
Svět kolem nás (Všechno kvete, Čím cestujeme, Život v potoce, řece, moři)
- vytvářet základy pro práci s informacemi
- rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti
- posilovat radost z objeveného, probouzet zájem a zvídavost dětí
- získávat schopnost řídit své chování vůlí a ovliv. vlastní situaci
- rozvíjet schopnost žít ve společenství lidí, přijímat zákl. hodnoty v tomto společenství uznávané
- upevňovat pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou
10. téma: červen
Hurá léto (Perníková chaloupka a les, Indiánské léto)
- osvojit si dovednosti k podpoře zdraví a bezpečnosti
- rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou
- ochraňovat osobní soukromí a své bezpečí
- rozvíjet pocit sounáležitosti s dětskou skupinou
- vytvářet citové vztahy ke kamarádům ve skupině, živým bytostem, ke svému okolí
- osvojovat si poznatky o pohybových činnostech
Celý ŠVP je k nahlédnutí u zástupkyně ředitele MŠ a v hale MŠ